1.8.07

rahvuskysimusest

"tegelikult pole ma õige udmurt, ma olen kaua mujal elanud."
*
"vat mina ei tea, mina olen Brüsseli eestlane. läksin sinna raha teenima. ei, ma ei ole seal õnnelik."
*
"siis tuli mulle meelde liivi rahva kurb ja traagiline saatus, mille on korraldanud kaks meest: Lauri Kettunen ja Oskar Loorits. enne seda, kui nad sinna Kura randa teaduslikele ekspeditsioonidele läksid, ei teadnud ykski kura randlane, et ta liivlane on. ma ikka kahtlen, kas nad on liivlased. äkki nad on ikka kurelased. meil suri ära viimane liivlane Petõr Damberg, kes läks hauda teadmisega, et ta on viimane liivlane. tema ots tehti võimalikult valulikuks, kui sinna poleks läinud Kettunen ja Loorits. ta oleks saanud normaalseks lätlaseks. aga nyyd oli tema surm võimalikult traagiline tema enda jaoks. ja ma jutustasin loo Eesti-Saami Yhenduse asutajatele ära ja kysisin, kas nemad tahavad midagi sellist teha. aga nyyd saab nii, et kildini lapi keel sureb välja. mehed joovad ennast surnuks, aga naised lähevad Norrasse ja Soome mehele. lapi geneetika õilmitseb. Petõr Damberg suri aastal 1978, aga praegu käib ikka võistlus, kes on ikka viimane liivlane. yks seal Soomes ytleb, et need seal Lätis pole õiged, mina olen viimane liivlane, kui ära suren. see on minu jaoks olnud see risk. ma pole kunagi tahtnud inimesi õnnetuks teha. ma pole kunagi öelnud yhelegi udmurdile, et ta peab udmurt olema."
*
"aga kui nad arvavad, et Putin on nende isand ja Venemaa on kogu maailm, mida sa ennast sinna yldse topid?"
*
"aga see Putin ei puutu tema udmurtsusse mitte yks raas. seejuures iga eesti natsionalisti kohus on vihata Putinit."
*
"erinevalt venelasest, kui eestlane läheb kohtuma mari või udmurdiga, siis ta saab aru, et ta on mari või udmurt, ja tunnustab seda. selles on vahe. eestlane ei lähe sinna, et öelda neile, et nad peavad midagi muutma."
*
(katked vestlusest)

Kommentaare ei ole: